Rabu, 8 Mac 2017

Sarapan Oat Setiap Pagi

Tak tau la usia semakin meningkat atau memang saya suka makanan yang tak terlalu berasa. Bermulanya sarapan oat yang tawar dicampur dengan kismis kuning. Nak buat special sikit boleh campur ngan salad butterhead. Lepas tu minuman adalah air suam. Before this sarapan saya adalah roti Gardenia yang dicampur dengan sekeping cheese dan daun salad, minum dengan teh tanpa gula (sekarang tukar menu dah). 

Tidak. Bukan untuk diet, tetapi dah memang saya minat makanan cam gini. Tapi tengahari tetap kena makan berat juga. Makanan kegemaran di waktu lunch adalah nasi ayam, mihun sup ikan atau tak pun... makan nasi campur (extra sayur). Malam pun macam tu juga kecuali kalau ada kuliah malam... dah start dah malas makan. FYI, berat saya telah mencapai tahap ideal dan BMI pun memang dalam garisan yang sepatutnya. ^^♡

Kenapa oat? Sebenarnya oat bagus untuk menurunkan kolestrol dalam badan. Setakat ini saya tidak mengalami masalah kolestrol, tapi perlu berhati-hati since kita tak tau apa akan terjadi sekiranya kita kurang mengamalkan diet seimbang. 

Jangan lupa banyakkan minum air putih agar badan sentiasa hydrate dan kulit tak kering.

Oat + butterhead salad + kismis + air putih

Oat + kismis + sweet corn


Health benefits of oatmeal
  1. Good for your heart
  2. Control of diabetes
  3. Controls hypertension
  4. Anti-cancer properties
  5. Helps to feel full
  6. Treats constipation
  7. Weight reduction
  8. Antioxidant activity
  9. Skin benefits
  10. Post-menopausal benefits
  11. Celiac-patients
  12. Improves the immune system

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!