Jumaat, 23 September 2016

Bulan pada September 2016

Kepada yang merayakan MoonCake Festival, saya ucapkan selamat menyambut perayaan berkenaan. Terima kasih juga kepada yang berikan moon cakes kepada saya. Tahun ni dapat makan tiga flavors yang berbeza. ♡_♡ Nyam! Nyam!

Perasan tak pada 16 September tu bulan nampak besar dan cantik? SuperMoon? Apa itu SuperMoon? SuperMoon adalah di mana bulan dan bumi berada pada jarak paling dekat... dan fenomena ini tidak selalunya terjadi. By the way, sebenarnya apa yang berlaku pada 16 September 2016 bukanlah fenomena SuperMoon. Ia adalah Harvest Moon a.k.a FullMoon. Walaupun bulan nampak besar tapi masih tak menepati saiz SuperMoon (which is lebih besar). 

Next SuperMoon will be on 16 October 2016, 14 November 2016 (bulan paling hampir) dan 14 Disember 2016. 

19 September 2016, post Harvest Moon. Bulan nampak cantik, cahaya kekuningan. Jadi saya pun tak lepaskan peluang untuk melihat bulan secara lebih dekat menggunakan teleskop saya. Saya ada amik beberapa keping gambar bulan untuk di share:


Amik gambar menggunakan smartphone sahaja - Tiada edit

Pun tak ada edit

Amik gambar menggunakan digital camera - Edited. 

Satu lagi shot guna smartphone - Edited.
Nampak tak Mare Imbrium dan Mare Serenitatis?

Nak tau lebih lanjut mengenai peta bulan, boleh tengok imej di bawah
-
-
-
-
-
-

Dark of the moon a.k.a belakang bulan. Dari Bumi takkan pernah nampak belakang bulan since rotational period sentiasa sama dengan orbital period. Dan inilah rupa bulan yang disebelah lagi. 
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!