Sabtu, 24 Oktober 2015

Selalu Jumpa Duit

Kelmarin jumpa duit RM26 atas lantai kat area parking kereta. Minggu lepasnya pula jumpa duit RM10 di atas lantai shopping complex ...

Memang dari dulu selalu jumpa duit. Kat tangga, kat tepi jalan etc... Tapi yang bestnya, saya tak guna duit-duit yang saya pernah jumpa tu. Saya kumpulkan dalam sarung angpow. Yalah... yang time sekolah dulu pernah jumpa juga. Ada jumpa RM50... RM20... RM10... banyak kali. Tapi yang tu dah terguna la. Tak fikir apa dah. Hahaha!

Saya pun cerita ngan Hafiz pasal jumpa duit ni. Hafiz kata duit yang dijumpai tu tak leh guna sembarangan. Paling bagus sedekahkan di masjid. Untuk mengesahkan lagi jawapan tu, saya cek dalam Internet. Jawapan yang diberikan ada dua. Satu kena iklankan wang yang dijumpai tu selama setahun. Jika tidak dituntut selepas itu, wang itu boleh jadi kepunyaan kita. Kedua, sedekahkan sahaja ke tabung masjid dan niatkan atas pemilik wang tersebut.

Seronok rasanya bila terjumpa duit ni. $_$ bukan semua orang mengalami nasib yang sama. Tapi ingat, duit tu bukan milik kita. Jadi lebih baik jangan gunakan $$$ tersebut untuk kepentingan diri :-)

Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!