Selasa, 14 April 2015

All Green ♡

Sejak kebelakangan ni hobi bercucuk tanam makin menjadi-jadi. Bukan setakat itu, hobi ni dah berjangkit kepada rakan sepejabat saya, mum dan adik saya. Mungkin kerana tekanan GST yang memaksa orang awam berjimat cermat, ataupun dek kerana harga sayuran yang semakin mahal.

Apa-apa pun, kailan... labu... dan serai berjaya tumbuh dengan baik. Baru-baru ni ada beli benih bunga matahari dan bunga... errr.... tak ingat apa namanya tapi bunga tu warna purple macam lavender (bukan lavender!). Pokok-pokok yang lain pun saya cantas supaya tumbuh suli baharu. Saya juga menanam bunga ros. Kalau menjadi ingat nak tanam beberapa jenis bunga ros lain lagi. Kebanyakan tanaman saya ditanam di dalam pasu untuk kerja pertanian yang lebih senang. Memandangkan belakang rumah tak luas bebenar... penanaman dalam pasu boleh menjadi alternatif untuk menghijaukan persekitaran rumah. 

Nampaknya warna hijau tetap menjadi pilihan saya :-)

Dieffenbachia atau Daun Bahagia. Ya! Tanaman ini cantik tetapi beracun. Jika termakan daun akan menyebabkan radang dan diarrhea manakala dalam amount yang banyak boleh menyebabkan kesesakan nafas dan kematian.  


Sayur kailan sedang membesar :-)

Labu juga sedang membesar. Apabila tanaman telah mula menjalar, saya akan pindahkan labu ini ke belakang rumah

Serai yang ditanam dalam pasu. Ada tempat yang menjual serai dengan harga RM2 seikat. Kadang-kadang tak puas hati sebab serai nampak layu (dan mahal). Lebih baik tanam sendiri. Boleh jimat kos.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Oh ya! Ini adalah homemade ice-cream yang saya buat. Tak manis sangat. Thanks to Urban Cook Kompas kerana saya banyak belajar resepi yang mudah tetapi sedap dan berkhasiat.

Ini anak kucing saya masa bawa ke veterinar kerana dijangkiti kutu + ulser di lidah. (Muka panik)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!