Ahad, 11 Januari 2015

What to do..... Memasak!

Hujung minggu kalau berada di rumah... tak sah kalau tak masak. Kena rajin masak, kalau tak... rugi beli barang-barang dapur.

Balik kerja kebiasaanya akan masak juga. Tak hari-hari. Bergantung kepada schedule. Balik lambat, tak sempat nak masak. Makan di luar saja. Balik awal.... pasti akan masak punya la.

Pada hari Sabtu yang mulia (kelmarin), dalam kepala otak dah decide nak masak ayam kari. Maklumlah.... orang rumah peminat kari. Kari adalah menu yang palinh jarang saya masak kerana menu ini bukan pilihan utama saya. Pendek kata, ada mood baru akan masak kari.

Dengan suka hatinya saya pun masak kari. Rupanya lupa beli santan. Haha. Nasib baik ada resepi kari tanpa santan. Walah! Kari dah siap. Ditambah dengan tomato segar dan taufu goreng. ^^ Jemput makan?

Selain itu, menu sayur pula adalah pucuk ubi kayu dimasak dengan sardin. Ini adalah resepi makanan kampung. Mudah dan sedap. Petua yang paling penting kalau nak masak sayur pucuk ubi adalah.... kena celur dulu dengan air panas untuk melembutkan dan mengeluarkan getah ubi. 

Menu kedua dah siap. ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!