Rabu, 14 Januari 2015

Teman Wanita Saya Bossy - Apa Nak Buat?

Tertarik dengan satu komen di blog, bertanya bagaimana nak handle teman wanita yang suka cari salah boyfriend walau sekecil zarah. Bukan itu saja, ditambah lagi dengan perangai yang bossy, kuat merajuk, siapa yang berkawan ngan boyfriend dia sure kena punya, memburuk-burukkan dalam laman sosial dan lain-lain. Yang lagi tak best, boleh pula si girlfriend rasa dia mempunyai HAK MUTLAK ke atas boyfriendnya. Kesian juga si lelaki terikat ngan perempuan sebegitu.

Baru jadi girlfriend.... belum jadi bini lagi, dah buat perangai. Heeeiissshhh!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Cinta.... cinta.... kalau dah lama bercinta, tak ramai yang sanggup tinggalkan girlfriend macam tu saja. Ada yang ibarat 'benci tapi cinta'.Tapi kalau tak tinggalkan, diri sendiri yang merana. Apakan daya.....
.
.
.
.
MUNGKIN BOLEH MEMBANTU
Sekiranya dapat girlfriend seperti ini, ada beberapa tips yang boleh difikir-fikirkan.


SATU. Terima dengan seadanya. Jika hati dah tetapkan untuk masih menerima si dia, terimalah dengan hati terbuka. Bukan kerana simpati atau terpaksa. Semua orang tak perfect. Si dia pun ada kelemahan. Sabar je lah.

DUA. Beritahu hal sebenar. Kengkadang kita pun mana tahan dengan orang cam ni. Asyik-asyik kena marah. Bak kata, terpandang (terpandang. Bukan memandang) perempuan lain silap-silap akan membuatkan si dia mengamuk tak tentu pasal. Kita sebagai pasangan punya hak untuk menegur. Tegurlah dia sebaik mungkin. ^^ Tegur dengan cara baik yang dia dapat terima. Kata sayang. Kalau sayang tak leh asyik nak marah. Kan? Kan?

TIGA. Rasakan! Biasanya perempuan macam ni mulut saja tak boleh blah, tapi hati sensitif. Kita dah sabar pun dia tak peduli juga. Now.... it's time! Kenakan dia skit. Bukan apa. Bagi ajar sikit. Pura-pura tak nak melayan karenah. Atau kali ni kita pula yang buat perangai cam dia. Tengok apa reaksi. Kena ingat! Jangan sampai parah sebab.... perempuan ni biasanya mereka saja nak menang. Salah atau betul... tetap nak menang. Pandai-pandailah atur strategi.

EMPAT. Tinggalkan saja! Kalau dah fed-up, tinggalkan terus. Mungkin dia memang tak sesuai buat anda. 
.
.
.
.
.
.
KENAPA LA GIRLFRIEND SAYA BEGINI?
Tanya diri anda terlebih dahulu.

1. Pernah curang?
2. Terlalu menghabiskan masa untuk kawan-kawan atau kerja sahaja dan mengabaikan si dia?
3. Kurang mengambil berat?
4. Menganggap ianya satu bebanan??
5. Terlalu perfectionist?
6. 'Saya benci dia'.


APA PENDAPAT SAYA?
Stop loving her. Find someone else. Life must goes on.


Hujah yang boleh menyokong pendapat ini?
Dia tidak sesuai buat anda. Dia tidak mensyukuri anda sebagai seorang pasangan yang dah banyak bersabar. Dia tidak menghormati anda sebagai pasangan. Dia tidak bersedia lagi untuk bercinta hingga ke peringkat seterusnya. (P/S - Hanya untuk lelaki yang benar-benar serius bercinta).


Perempuan yang matang tidak akan bersikap sedemikian. @ yang keterlaluan :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!