Khamis, 10 Julai 2014

Tanaman Baharu di Rumah : Bunga Purple

Bab bunga ni saya memang suka.

Sebenarnya dah lama berkenan tengok bunga abah kat Papar. Cantik sangat macam bunga lavender. Warna purple, pokok kecil saja tanam dalam pasu. Lepas tu susun banyak-banyak.

Then saya cakap kat abah nak minta sikit bunga ni bawa balik tanam di rumah. Tapi abah kata amik saja satu pasu tu. Lepas tu bermulalah sesi penambahan pasu secara kecil-kecilan. Sekarang dah tanam tiga pasu. Secara jujurnya saya pun tak pasti apa nama bunga ni. Orang kata bunga lavender tapi sebenarnya ini bukan lavender. Cuma macam bunga lavender saja. :-)

Ada satu lagi bunga iras lavender yang banyak tumbuh di tepi rumah. Nama bunga tu adalah Angelonia. Senang saja nak tanam. Patahkan sedikit pokok Angelonia kira-kira dalam 15CM dan cucukkan ke tanah. Bunga tu cepat tumbuh dan membiak. ^^
Ni bunga iras lavender tapi saya pun tak sure apa nama sebenar bunga ini

Bunga Angelonia. Banyak tumbuh kat halaman

Bunga Lavender yang sebenar. Dan ada banyak lagi jenis lavender dalam dunia ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!