Jumaat, 14 Februari 2014

Penipu Perniagaan Online..... Sila Berhati-Hati

Perniagaan secara online diwujudkan untuk menyenangkan individu berjual beli. Tapi sekarang ni dah makin banyak berlaku penipuan dan antara yang popular adalah di laman web Mudah.My. Mula-mula saya tak tau until kawan saya dah terkena dengan Sang Penipu ini. Ini bukan sahaja menjejaskan reputasi website malah menjejaskan perniagaan orang lain yang jujur. 
-
-
-
-
-
Macam ni cetanya.... Kawan saya nak beli Samsung Note secondhand. Harga RM900. Tapi orang tu suruh bank-in RM200 terlebih dahulu sebagai deposit dan selebihnya selepas barang sampai. Kawan saya ada call orang tu dan dia kata orang tu bercakap macam style orang baik-baik. Lembut saja....

Dah kawan saya bank-in, dia pun SMS kata "saya dah bank-in". Lepas tu orang tu boleh kata "awak dah kena tipu". Apa lagi... kawan saya marah la. Dia pergi sumpah orang tu dalam SMS. Orang tu boleh kata "whatever...". Memang tak boleh blah la. Itu cerita beberapa hari lalu yang dia kena tipu. Then baru dia bagitau saya. So kami berdua pun tengok la orang tu masih buat iklan atau tidak dalam Mudah.My. Dah jumpa link dia.... saya pun pura-pura jadi customer nak beli Note dia. Macam ni conversation tu:

SAYA : Salam. Samsung galaxy note masih availble? (11:06am)
PENIPU : Masih ada (11:50am)
PENIPU : Berminat?? (12:07am)
SAYA : Mcm brminat. Harga bole nego? (12:10pm)
PENIPU : Hrga kurng rm 790 (12:13pm)
SAYA : Mcm mana bole sy tgk brg tu. Bole jumpa d mana (12:15pm)
----------------------------------------------------------------------

Lepas tu dia tak balas dah. Mungkin sebab saya nak jumpa dia bersama barangan tu sekali dan bukan buat bayaran melalui bank-in. Then saya buka link dia dalam website Mudah.My. Saya klik button "Contact Advertiser" tapi tiba-tiba iklan tu dah kena remove. Haiiiiihhh.... cepatnya. Dah kantoi ke? Sebab tu cepat-cepat remove iklan? Saya tak puas hati then saya tekan butang refresh, memang iklan tu dah tak ada dah. Tapi saya percaya orang kaki penipu ni tak akan berhenti begitu saja. Malah akan gunakan nama lain untuk meneruskan sindiket. 

Kenapalah ada orang yang sanggup menipu duit orang lain? Mereka tak takutkah balasan atau bala akan diturunkan kepada mereka nanti? Duit haram akan mengalir ke dalam darah daging dan akan kekal haram hingga ke generasi yang akan datang. Yang paling menyedihkan sehingga ada yang sanggup menipu dengan menggunakan agama serta berani mengangkat sumpah. 

Semoga kita dijauhi oleh golongan ini dan semoga mereka sedar dan bertaubat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!