Sabtu, 22 Februari 2014

Manusia...

Biar jahat mulut tapi hati baik. Tipulah! Orang yang baik takkan keluarkan kata-kata kesat..... Sekali imbas terbaca ayat tu dalam Facebook. Tak tau cam mana ayat yang sebenarnya tapi maksudnya macam itu la.

Ya.... orang yang baik takkan berani gelar orang lain dengan gelaran yang bukan-bukan. Tak berani tuduh orang lain dengan bermacam hal. Tak pernah terlintas di hati pun untuk menghalang persahabatan orang lain.... Tak berani merosakkan harta benda milik orang lain. Juga tak akan bersikap pura-pura.

Nak berubah. Nak mulakan hidup baru. Tapi dimana kebenarannya? Kenapa iri hati? Kenapa menyimpan dendam? Lama-lama nanti hati makin kotor... lepas tu berulat dan busuk. Sayangnya. Kalaulah bau busuk itu nyata, tentu tak ada siapa yang berani buat jahat.

Bersabar. Kerap kali dianggap hina, hanya mampu berdiam diri sahaja. Yalah.... kan dah kata.... bersabar. Jarak kesabaran itu tiada hadnya.

Jangan hanya memandang sebelah mata. Sudah terang lagi bersuluh. Hak manusia sehalus pembuluh. Bila ditarik jangan mengeluh. Jadi kenapa perlu berlagak? Lumrah manusia.... sentiasa ingin menang. Biarkan saja..... tak semua begitu.

Kening berkerut..... Kenapa ada pelanduk dua serupa? Kebetulan? Jangan nama sama dah la. Takut orang lain confuse. Tersilap cerita, buruk padahnya.

Pastikah apa yang dikatakan itu benar? Jangan kata diri sebenarnya bukan seperti ini... walhal apa yang ditonjolkan lain daripada statement yang dibuat. Ah! Semua karut! Kalau dah namanya muka bertalam, semua pun karut belaka!

Dah dapat semuanya, lepas ni agaknya nak apa? Kalau dah suka tunggu apa lagi. Tunggu di gertak, baru kelam kabut bagai nak rak. Sudahlah! Lakonan. Boleh masuk uji bakat filem. Moga berjaya. Senang kaya, boleh bergaya.

Dah dapat semuanya, tapi mana kehidupan baru? Bila nak habis? Asyik dilayan hati yang panas.... Ingatlah wahai diri. Pilihan itu sentiasa ada. Diri yang memilih untuk menjadikan cerita sedemikian rupa. Teruskanlah. Teruskan berbakti. Walaupun mungkin sia-sia... ataupun tidak.

Menangislah sepuas-puasnya.

Engkau hanya rangka dengan hati yang ranap.
.
.
.
.
.

Sekian
.
.
.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!