Jumaat, 28 Februari 2014

Bulan dan Zuhrah Berdekatan?

Pada 26 Februari 2014, dimaklumkan bahawa planet Zuhrah akan berada dekat dengan bulan. Saya bangun awal dan bertolak dari rumah ke tempat kerja pada jam 6.10AM. Waktu tu keadaan tak berapa terang lagi. Dan saya memang tak tau fenomena Zuhrah berada dekat dengan bulan. Bila dongak ke atas, saya nampak bulan dan cahaya seperti bintang tapi tak berkelip begitu terang sekali. Hampir dengan diri masing-masing. Dah sampai office.... bukalah Facebook, barulah saya tau sebab ada kawan-kawan yang share story. 

Tapi gambar yang ni saya amik pada 27 Februari 2014. Sekali lagi saya mendongak ke langit, saya nampak bulan dan bintang bercahaya terang. Tak terlalu dekat antara satu sama lain. Tak seperti kelmarin. Saya pun amik gambar. Saya percaya yang bintang kecil itu adalah planet Zuhrah. Sebab kenapa? Planet Zuhrah atau pada mulanya dipanggil sebagai bintang Kejora adalah planet yang paling terang bila dilihat dari Bumi. Beza untuk mengetahui bahawa itu adalah planet atau bintang ialah.... bintang berkelip manakala planet tidak berkelip. Planet Zuhrah boleh dilihat dengan jelas pada waktu awal pagi (subuh) dan senja. Kalau nak tengok planet Marikh pun boleh juga. Cari cahaya yang tidak berkelip dan berwarna merah. 


Kalau nak yang lebih jelas, boleh download application planet finder dalam Android anda. Bukan sahaja boleh cari kedudukan planet, malah kedudukan buruj juga boleh dilihat dengan senang.


 Bulan
Zuhrah

P/S - Credit photo NASA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!