Ahad, 9 Februari 2014

Bersihkan Habuk Dengan Tisu Basah

Saya enjoy buat kerja rumah seperti memasak dan mengemas rumah. Dan benda yang paling best selain tu adalah membersihkan rumah. Kenapa enjoy? Enjoy dengan hasil selepas tu. Huaaaahhhh!!! Alangkah seronoknya tengok rumah kemas, bersih, tersusun dan tiada habuk!

Sebenarnya saya sensitif dengan habuk. Tengah lap habuk confirm hidung akan gatal dan bersin. Lepas tu rasa tak selesa dan mula hidung tersumbat dan berair. -_- Otak pun rasa kusut tengok tempat serabai. Jadi tempat perlu kerap dibersihkan.

Oleh kerana saya malas nak pergi amik kain, then basahkan kain tu lagi.... lepas tu kena perah.... baru boleh lap tempat yang perlu dibersihkan.... jadi cara yang paling senang adalah menggunakan tisu basah. Saya tak guna banyak. Guna dalam dua keping pun cukup untuk bersihkan meja mekap, barang-barang yang berhabuk dan lantai yang ada kotoran atau stain. Habuk melekat dengan senang dan lepas tu boleh buang tisu yang kotor direct ke tong sampah.

Banyak kegunaan tisu basah ni sebenarnya. Nak lap habuk di dalam kereta seperti di dashboard, dekat gear atau steering pun boleh guna tisu basah sahaja. :-) Sambil tunggu traffic light hijau, boleh lap sekejap. At least kereta tak berhabuk.

P/S - Sesuai digunakan untuk membersih kotoran yang tak terlalu berat. Kalau tempat yang penuh kotoran kena guna cara manual - vacum cleaner, mop, sapu dan bulu pembersih.

Tisu basah

Amik sekeping pun cukup

Piggy bank saya. Berhabuk! 

Dah tak ada habuk

P/S - Piggy bank ni saya beli di Shah Alam. Dah lama tapi saya berjaya bawa balik Sabah dan digunakan sampai sekarang. ^^ Sayang dengan tabung ni sebab banyak berbakti dengan saya. Hihih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!