Isnin, 17 Jun 2013

Nasihat Dalam Percintaan

Jika kita benar-benar inginkan seseorang.... perkara terpenting yang harus kita buat adalah menjaga dia sebaik mungkin. Jangan harapkan si dia sahaja yang memahami perasaan kita... sebaliknya kita juga harus berbuat sedemikian. Sometimes kita tak sedar.... kita bagitau dia yang kita sayangkan dia dan ingin bersama dia. Tapi adakah apa yang kita cakapkan itu benar-benar dilaksanakan? Atau kita hanya.... talk only.... no action? Kalau kita tak bersungguh-sungguh untuk mencintai dia, lebih baik jangan sentuh hatinya.

Bercinta ni banyak dugaan yang perlu dilalui. Tapi setiap dugaan tu dilalui bersama. Bukan biarkan pasangan lalui seorang diri. Jika dia mengalami kesusahan.... kalau boleh jadikan diri kita sebagai orang pertama yang dia harapkan untuk mohon bantuan. Jangan tunggu dia minta bantuan baru kita nak bantu. Think wise! Always bersama dia susah dan senang. Dan untuk mengeratkan lagi hubungan itu.... kita jangan kedekut untuk berkongsi masalah kita bersama dia. Kita tentu fikir kita tak nak bebankan dia dengan masalah kita. Tapi percayalah.... jika seseorang itu betul-betul mencintai kita.... tiada perkataan 'beban' untuk orang yang dia sayangi. Dia akan menjadi orang yang setia dan sedia untuk membantu. Tapi ingat.... jangan ambil kesempatan dalam kebaikan orang. Jujur dalam perhubungan itu penting.

Kadang-kala kita tak sedar kita minta macam-macam dari pasangan kita. Kita nak dia nampak cantik / kacak setiap masa, suruh itu ini etc. Tapi adakah permintaan dia.... kita laksanakan? Sama rata. Jika dia boleh buat apa yang kita minta.... kenapa kita berat untuk tunaikan permintaan dia?

Agak terkilan juga dengan pasangan yang selalu ignore meng-ignore ni. Kalau sms... try la balas. Kalau call... try la angkat. Tak susahkan? Walau sibuk macam mana pun. Kita tak tau apa yang ada kat dalam hati dia. Begitu dia mengharapkan supaya kita SMS dia.... or call dia. Use your sense. Janganlah berat sangat untuk jawab sms dia. Some people boleh terima kalau kena ignore.... tapi kalau kita buat selalu, nanti apa pula dia fikir. Tak rasa kesian ke.... dia sms kita.... dia tunggu jawapan dari kita.... tapi kita tak balas. Kalau ada perasaan kesian.... kenapa tak balas sms? Tak ada kredit? Nanti dah ada baru balas sms dia. Explain everything.

Jangan terlalu yakin bahawa orang yang mencintai kita akan tunggu kita buat selamanya. Jangan kita hanya buat ikut kehendak kita dan biarkan dia sebegitu rupa. Remember.... there are plenty of people yang akan cuba mencuri hati si dia. Jika kita teruskan dengan perangai kita sebegini rupa.... kemungkinan besar dia akan diambil orang. Sedalam mana dia mencintai kita.... sedalam itu juga la luka yang dia akan dapat jika kita tidak menjaganya dengan baik. I would like to say.... dia deserves a better person. Jangan marah! Jangan tuduh dia curang. Tanya diri sendiri dulu kenapa semua ini terjadi.

Heyyyy...... bercinta ini tak mudah. Banyak dugaan yang akan dilalui. Dan tak mudah untuk bertemu orang yang sanggup buat apa sahaja untuk kita. For me.... jika kita betul-betul inginkan dia.... hati dia la yang kita perlu jaga sebaik mungkin, kerana dia juga sedang melakukan perkara yang sama. Jangan hanya berjanji tapi tidak pernah menepati. That is the worst part of relationship. Janji kosong. Jangan buat begitu. Walau kita tak berniat nak mainkan perasaan dia... tapi secara tak langsung kita dah pun menganiayai dia.

Tak takut ke suatu hari nanti kita akan kena balik perkara yang sama? Tak pun.... dengan anak-anak kita? Dihantui rasa bersalah kerana dah mainkan perasaan orang. Jika kita tak ingin bersama dia, the best way is terus terang. In shaa Allah... dia dapat menerimanya. Walaupun agak melukakan hati.... lambat laun kita terpaksa menghadapinya juga. Kalau tak... sampai bila kita perlu hidup dalam penuh kepura-puraan? Masa tak pernah tunggu kita. Umur kita makin meningkat. Dunia ini tidak abadi. Renung-renungkanlah. Setiap orang tidak akan lari dari melakukan kesalahan. Tapi jangan kerap menggunakan alasan tersebut sekiranya kita dah buat benda tu berulang-kali.

Bagaimana untuk menilai sejauh mana dalamnya cinta seseorang itu? Not the way we dress.... bukan dari rupa kita.... bukan dari apa yang kita cakapkan.... tapi dari hati dan perbuatan kita. Cinta itu pengorbanan. Some people sanggup mengalah, sanggup melepaskan.... bukan kerana dia tidak sayangkan kita. Tapi kerana sayanglah.... dia merelakan segalanya. Jika kita lepaskan orang seperti ini pergi, kita telah melepaskan orang terbaik buat kita. Tuhan berikan kita peluang... tapi kita sia-siakan peluang itu. Alangkah ruginya.... Jealous? Normal thing.... tapi cemburu buta? Its not love. It is more to self-love. Watch out!

Cinta itu subjektif. Tapi jika kita dah ada perasaan ingin bercinta.... means kita dah dewasa. Oleh itu, berfikirlah secara matang. You deserve to choose who is the best for you. Jangan biarkan perasaan simpati, banyak terhutang budi atau kata-kata orang lain mempengaruhi kita. Cinta kamu adalah hak kamu. Relationship is not count based on how long kita dah bersama orang tu.... but the foundation that we build, the chemistry, trustworthy, commitment and sejauh mana pengorbanan yang sanggup dia lakukan untuk kita. Menunggu itu menunjukkan kesetiaan.... tapi jangan lupa... dia juga berhak untuk hidup bahagia...

P/S - Jika dah jodoh.... takkan ke mana juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!