Isnin, 8 April 2013

Cerita Sedih Kucing

Selama 3 hari saya dan abang saya bawa kucing ke klinik haiwan sebab disahkan demam. Tapi makin hari makin lemah pula saya tengok. Jalan pun tak betul dah. Walaupun lemah.... Kucing tu masih boleh manja-manja kat saya. Kesian tengok sebab badan kurus dan lemah... Tapi bersemangat nak hiburkan hati kita.

Sabtu (6hb April 2013)... Keadaan makin teruk. Tapi miaw saya still nak makan cuma tak selera. Makan sikit betul. Badan sangat kurus. Saya bawa ke klinik haiwan swasta kat King Fisher. Doktor tak ada waktu tu tapi pembantu dia kata.... Tu bukan demam tapi kena virus. Tapi saya tak tau virus apa pula yang menyerang sebab selalunya kalau virus yang selalu bunuh kucing-kucing saya... Simptomnya adalah air liur banyak keluar dari mulut. Lepas tu cepat mati  rawat pun memang tak boleh dah. (sebab tu kucing perlu di vaksin).Ni pun ada juga la liur tapi tak banyak.. Sikit saja tu pun macam dah kering.. Okay la. Badan kucing saya kena tambah air... Dan suntik vitamin + antibiotik. Tapi masa tu saya tengok macam makin lemah. Tak mampu dah nak berdiri. Padahal pagi tu dia still boleh keluar rumah pergi shi shi. Walaupun agak lemah.

Balik dari klinik... Saya letak dia kat dapur. Tak boleh berdiri dah. Just duduk. Kadang-kadang baring. Lepas tu duduk balik. Badan dah bergegar. Sebab makin lemah. Saya bagi ikan sardin... Dia makan. Tapi sikit. Saya bagi ikan rebus... Dia makan. Tapi sikit juga. Saya tak lupa bagi dia air. Dia minum tapi sikit. Saya bawa dia bercerita. Saya panggil nama dia. Dia sahut. Saya usap kepala dia... Dia boleh berdengkur lagi.

Menjelang malam... Dia tak boleh duduk dah. Baring saja. Saya jadi takut. Tapi saya teruskan bagi dia minum air putih dan glukosa. Dia telan juga. Tak lupa juga multivitamin... Saya tak boleh tidur lena. Sebab risau tengok dia. Sedih tau tengok kucing sakit macam tu. Mau tak mau... Kita kena bagi dia makan juga. Selagi masih hidup... Selagi tu jangan putus asa. Saya jumpa kawan saya... Masa drive pun boleh lagi nangis sebab risaukan kucing. Mana lagi tak ada orang kat rumah. Mum balik kampung pula tu. Dah jumpa kawan.... Tak boleh tahan nangis. Tak makan. Duduk cerita saja. Sampai rumah rasa ngantuk sangat sebab saya makan ubat tpi tak tidur. Padahal ubat tu buat saya mengantuk tapi saya tahan mata ni pula. Sebelum tidur... Sempat lagi saya cium kucing saya.

Hari Ahad... Keadaan makin teruk. Badan dah keras tapi masih bernyawa. Saya tak bawa dah ke klinik sebab macam tak ada harapan dah. Rasa waktu macam slow sangat. Sebab asyik-asyik tengok kucing sakit. Saya bawa dia ke luar rumah. Bagi dia rasa suasana luar rumah. Sambil-sambil tu saya buat semua kerja rumah. Siram bunga... Bagi baja bunga..  mop lantai... Basuh kain etc. Nak bagi tenang fikiran. Menjelang petang.... Sama juga keadaan dia. Baring kaku macam tu saja. Saya angkat masuk balik dalam rumah. Sedih sangat tengok keadaan dia. Macam nyawa-nyawa ikan. Saya pun dah tak dapat nak bagi dia minuman semua tu sebab dia tak nak telan. Terlampau terperuk di rumah... Saya ajak childhood friend saya keluar makan. Nak tenangkan fikiran. Lepak duduk cerita walaupun saya tak sihat. (dah beberapa hari sakit).

Esoknya hari Isnin... Saya terkejut juga kucing saya still survive. Tambah lagi saya sedih. Makin bengkak mata ni. Tapi masih tabah terima cabaran walaupun tidur tak tentu... Dapat mimpi aneh lagi dan tambah lagi ngan masalah-masalah lain.... Memang rasa down betul. Tapi tetap teruskan kehidupan seharian. (Apa-apa pun thank you kepada yang support saya dan yang sentiasa bagi saya semangat). Saya pergi kerja... Tinggalkan kucing tak ada teman. Dalam hati risau. Saya tenangkan hati dengan membaca ayat suci. Sampai ofis kurang sikit semangat. Tapi lepas tu kena semangatkan diri juga untuk buat kerja pejabat.

Balik rumah awal sebab dad ada pesan suruh amikkan sesuatu dari rumah. Tengok kucing masih bernyawa. Sedih juga. Saya bagi la minum sikit air letak kat mulut dia. Dalam hati... Semangat datang kejap. Mungkin boleh sembuh ni kucing. Walaupun keadaan dia sebenarnya agak tenat. Sebelum saya pergi jumpa dad... Sempat lagi saya cakap ngan kucing saya. Saya panggil nama dia. Dia sahut juga tapi sangat lemah. Tak ada suara dah. Lepas balik dari jumpa dad.... Tengok masih bernafas lagi. Tak lupa saya bagi makan kucing-kucing yang lain juga sebab mereka tak makan lagi. Lepas tu pergi mandi dan solat.

Kebetulan masa tu hujan. Saya solat dan berdoa dalam sujud. Sebab saya confuse kucing ni boleh sembuh balik atau tak... Saya mohon doa kepadaNya... Jika Allah inginkan kucing saya sembuh, tunjukkan saya jalan dan petunjuk untuk sembuhkan dia. Tapi kalau Allah ingin tarik nyawanya.... Maka permudahkan la segala urusan. Jangan seksakan dia. Lepas solat... Saya ada bercakap ngan abang saya kejap. Lepas tu terus saya pergi tengok kucing... Tengok... Kucing tu dah tak bernyawa... Cepatnya doa saya dimakbulkan. Sedih juga sebab baru sebentar tadi saya bercakap ngan kucing tu dan kucing tu menyahut. Tiba-tiba semua berlaku dengan cepat.

Memang sedih. . Tapi lepas tu hati rasa ringan sebab kucing tu dah tak terseksa. Biar la dia mati dengan tenang. At least saya sentiasa di sisi dia. Tak tinggalkan dia macam tu saja. Saya terima ngan positif. Anggao ini satu cabaran di mana Allah ingin melihat sama ada kita boleh survive cabaran ni atau tak. Dan nak tengok macam mana reaksi kita terima semua ni. Adakah kita akan berputus asa atau sebaliknya. Dan Dia juga nak kita berubah ke arah kebaikan... Buat kita sedar yang kita perlu mengingati Dia setiap masa. I feel blessed. :)

Saya sayang kucing saya tapi saya relakan dia pergi kalau itu yang terbaik. Terima kasih kepada yang sentiasa sokong saya dan berikan saya semangat. Peristiwa ni banyak bagi saya kesedaran dan pengajaran. 

7 ulasan:

  1. Sayu hati..saya tak blh dgr cerita2 yg sedih psl kucing..saya jd sebak..ermm..

    BalasPadam
  2. Sebenarnya keadaan kucing saya pun agak kritikal sbb kidney failure saya sedih take sanggup tengok badan kembung ngan air drop ubat sbb x leh nak kencing banyak..Saya menangis setiap hari kerana sedih yang tak terkata dan terucap dek hati ini hanya ALLAH shj yg tahu apa yg saya rasa..Saya rasa ujian ini teramat berat untuk saya..dah 9 ke 10 tahun saya bela..Saya tahu walopon nyawa kucing x sepanjang manusia one day dia akan pergi meninggalkan kita itulh hard truth that I must face..selama mana kita bela kita juga dan sayang dia tpi kucing ttp akan kembali ke pangkal penciptanya pada saat inilah yg kita x sanggup nak hadapi kerana rasa sayang tu dh deep Sangat2 x nk berpisah tpi itulh hakikat hidup di dunia yg kita harus terima tpi yg saya tahu walopon keadaan ni terjadi di setiap kucing yg bertuan atau tidak saya ttp mengharapkan bahwa ada pengganti setelah ketiadaannya walopon 9 ke 10 yg akan dtg perkara sama yg akan berlaku saya ttp hendak membela kucing kerana saya pencinta kucing..I love all the cats in the whole world!!! Tpi saya rasakan bahawa setiap kali haiwan yg dibela itu mati seolah olah mcm diri ni berdosa sgt .walopon dah Cuba sedaya upaya kita merawat sakitnya dengan cara yg terbaik.. asalkan kita sudah berusaha sedaya upaya..rite BTW tolong doakan utk kesembuhan kucing saya yg cantik comel gebu tembam and many more...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy doakan yang terbaik buat kamu. Setiap ciptaan pasti akan kembali kepadaNya suatu masa nanti. Kuatkan semangat. Pasti ada hikmah di setiap kejadian.

      Padam
    2. Samala..saya pn pncinta kucing.. tp part plg ssh bla dia tingglkn kita..prnh kucing ksyngn mati sbb kna lnggar dpn mata, sy prgi angkt n ltak ats riba sy, dia mati ats riba sy..msa tu Tuhan ja tau apa sy rsa..meraung skuat2 nya.. smnggu sy brkrung dlm bilik, sdih yg tramt sngt.. then sy x serik, sy still nk bela kucing sbb sy x blh klau x de kucing kt rumah..n now kucing sy dh umr dlm 7/8 tahun.. sy hrp dia akn sihat smpai la sy tua atau sy prgi dlu sbb sy trlalu sygkn dia.. 😢

      Padam
    3. Samala..saya pn pncinta kucing.. tp part plg ssh bla dia tingglkn kita..prnh kucing ksyngn mati sbb kna lnggar dpn mata, sy prgi angkt n ltak ats riba sy, dia mati ats riba sy..msa tu Tuhan ja tau apa sy rsa..meraung skuat2 nya.. smnggu sy brkrung dlm bilik, sdih yg tramt sngt.. then sy x serik, sy still nk bela kucing sbb sy x blh klau x de kucing kt rumah..n now kucing sy dh umr dlm 7/8 tahun.. sy hrp dia akn sihat smpai la sy tua atau sy prgi dlu sbb sy trlalu sygkn dia.. 😢

      Padam
    4. Samala..saya pn pncinta kucing.. tp part plg ssh bla dia tingglkn kita..prnh kucing ksyngn mati sbb kna lnggar dpn mata, sy prgi angkt n ltak ats riba sy, dia mati ats riba sy..msa tu Tuhan ja tau apa sy rsa..meraung skuat2 nya.. smnggu sy brkrung dlm bilik, sdih yg tramt sngt.. then sy x serik, sy still nk bela kucing sbb sy x blh klau x de kucing kt rumah..n now kucing sy dh umr dlm 7/8 tahun.. sy hrp dia akn sihat smpai la sy tua atau sy prgi dlu sbb sy trlalu sygkn dia.. 😢

      Padam

Terima kasih!