Ahad, 24 Mac 2013

Hari yang Semuanya tiba-tiba Berlaku

Dah set nak keluar ngan kawan. Nak pergi beli baju, tudung dan seluar. Tapi dari tadi pagi asyik ada yang tak kena.

Mula-mula nak pergi keluarkan duit ASB kat post office. Nak buat peruntukan untuk membeli belah. Tapi tak jadi pula sebab ada kucing baru beranak. Mum dia tak pandai jaga anak. Asyik nak bawa anak ke sana kemari dan nak masuk rumah. Lama-lama anak pandai lemas kalau asyik dia gigit tengkuk anak tu. Dah pernah experience dulu sekali. Mum kucing tu asyik gigit anak dia.... Last-last anak dia mati..... Dah tu saya kena la pegang mum dia baik-baik supaya anak kucing tu semua dapat menyusu. Dah tu saya keluarkan mum dia. Tiba-tiba mum dia pergi angkut anak kucing lain pula (yang dag besar sikit) ke sana kemari. Dah la susah nak lepaskan. Tapi saya dapat juga ambil anak kucing yang besar sikit tu kurung di rumah juga supaya tak jadi mangsa angkutan. Lepas tu tak sempat dah nak pergi post office sebab dah tengahari.

Semalam dah janji ngn kawan nak bawa dia jalan. Nak pergi beli belah. Tiba-tiba kena pergi lewat pula dalam jam 5 sebab abang saya bagitau yang saya kena urus kereta my dad. Urus punya urus.... Singgah jap melilau kat Servay Hypermarket sebab mum tiba-tiba suruh beli tempat simpan makanan. Suruh bawa ke Labuan untuk pakai kenduri. (mum masa ni kat Labuan coz baru-baru ni my uncle passed away)

Dah beli semua benda dan sampai rumah..... Bakul tempat letak barang-barang saya jatuh. Kucing kecil tu punya pasal. Tapi tak apa. Saya pun letak dia kat luar balik. Tak lama lepas tu.... Saya pun buka la contact lens yang saya pakai. Tiba-tiba saya dengar bunyi kucing berteriak. Sekali tengok..... Biawak makan anak kucing kecil tadi tu. Punya la saya panik. Abang saya sempat pukul biawak. Terus biawak tu lepaskan anak kucing tapi dah tak dapat diselamatkan lagi. Mati dah.... :-(

Abang saya punya la marah. Then dia nak pergi bunuh biawak tu. (biawak tu besar. Bukan saiz biasa). Biawak tu lari masuk longkang. Dah tu biawak tu sembunyi kat longkang yang ada pasang grill besi. Masa tu muka dah merah padam. Memang marah gila. Tak puas hati sebab bunuh kucing yang comel. Memang nak toche berabis la memandangkan biawak tu dah terperangkap. Nak pukul tak dapat sebab ada grill besi. Fikiran dah buntu.

Tiba-tiba dah dekat pukul 5. Ada temujanji ngan kawan lagi. Saya SMS kat dia nanti saya jemput lambat sikit. Dah lama-lama toche biawak.... Saya teringat pula something. Memandangkan kawan saya ni jenis yang berani, apa kata saya minta tolong (sangat-sangat!!!) kat dia. Ngam pula saya memang nak keluar ngan dia juga. (walau tak jadi pergi beli belah). Jadi saya pun call dia minta bantuan dan terus saya pergi amik dia.
Sampai kat rumah.... Abang saya dah fed-up. Dia naik atas dah. Suruh saya yang settlekan semua hal. Dia pun terkejut tengok biawak ni punya la besar. Tak macam selalu. Tools pun tak lengkap masa tu. Tak ada idea nak bunuh macam mana. Fikiran buntu.... Baik pergi kubur anak kucing yang mati tu dulu. Korek lubang bagi dalam sikit.... Bungkus anak kucing tu elok-elok dalam surat khabar..... Lepas tu tanam baik-baik.

Balik lagi kepada cerita biawak. Memang ger tengok. Nak lepaskan tak boleh juga. Nanti lain kali mesti datang lagi tangkap kucing lain. Nak bunuh..... Tak tau macam mana. Then call Jabatan Pertahanan Awam (yang amat hebat!)

Tak lama lepas tu mereka pun sampai. Dengan semangatnya mereka pergi tangkap biawak tu dengan peralatan mereka. Terima kasih kepada pihak JPA yang berdedikasi! Dah setel semua.... Tak sempat dah nak pergi jalan-jalan. Jadi pergi makan saja la memandangkan dah lapar. Aebelum tu sempat lagi tengok bulan kat teleskop. Memang cantik!! Kawan saya amat bertuah sebab awan teb tapi yang hairannya.... Dekat bulan tu tak ada awan langsung. GBU!!

Lepas tu pergi makan. Makan butter prawn, dori fish with mango slice, tomyam seafood dan sayur. Saya belanja. Sebab dia dah banyak tolong saya tadi. Then lepak kejap.... And hantar dia balik rumah.

Sampai kat rumah...  Tiba-tiba kawan lain pula SMS. Bagitau ada student meninggal dunia pagi tadi tapi nak kepastian betul atau tak. Minta tolong pegawai lain check sistem hostel.... Nama budak tu tak ada. Ertinya non resident la. Lepas tu tak tau apa cerita sebab pihak lain yang uruskan. Belum dapat jawapan lagi sebab dah tengah malam pun masa tu.....

Begitu la ceritanya.... Uihhh..... Nak tidur...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih!