Ahad, 30 Disember 2012

Cara Mengatasi Orang yang Jahat kat Kita

Memang tension kalau ada orang di sekeliling kita yang tak pernah puas hati kat kita, dengki, suka jaga tepi kain dan tuduh kita macam-macam. 

Kita dah sabar sesabar-sabarnya tapi mulut orang tetap tak pandai tutup... malah makin menjadi. Lepas tu, orang tu cerita pulak kat kawan-kawan dia dan kawan-kawan dia pun cerita kat orang lain dan seterusnya. Kita ada pelbagai cara untuk mengatasi benda-benda macam ni. Jom kita baca satu-persatu


  1. Ignore saja. Nanti pandai la mereka diam tu kalau mulut dah penat
  2. Sentiasa berdoa agar mereka ditunjukkan jalan yang lurus dan sudah-sudah la tu mengata orang. Tak baik tau....
  3. Kita sibukkan diri kita dengan aktiviti lain seperti melakukan tugasan, bersenam, tengok TV, beriadah, dengar lagu dan macam-macam lagi. Sure kita tak ada masa nak ingat benda-benda macam ni. 
  4. Kalau dia tiba-tiba SMS kita dan tuduh itu ini, tak apa.... Kita balas balik dengan perkataan baik-baik. 
  5. Sentiasa berfikiran positif. Anggap semua ni cabaran hidup. Tanpa cabaran, kita takkan maju ke hadapan.
  6. Sabar itu separuh daripada iman. Sentiasa bersabar...................
  7. Kalau dia jahat kat kita.... kita jangan jahat kat dia balik. Kita layan dia baik-baik dan sedia membantu dalam segala aspek. Mesti dia malu.
  8. Jika perbuatan jahat dia tu melarat, adalah lebih baik kita bersemuka kat dia dan bawa berbincang. Tak payah gaduh-gaduh. Tak baik.....
  9. Jaga tingkah laku kita sendiri agar orang tak ada cara nak kenakan kita. Memang mulut orang kita tak mampu tutup. Tapi selagi kita berbuat baik.... Tuhan akan melindungi kita. Yang benci kat kita memang sah orang yang jealous. Dia nak jadi macam kita juga. Apa boleh buat, kalau dah jealous tu... sentiasa akan jealous. Nak jadi macam kita, dia tak dapat. Jadi, dia nak kenakan kita. Apa-apa pun... yang pastinya dia telah menunjukkan kobodohan dirinya sendiri.

"I can't really change my life to accommodate people who are jealous. I don't see why I should"
- Sting -

9 ulasan:

  1. terima kasih atas tip2 nie.. insya allah boleh dilakukan ... sekarang nie saye dipulaukan di asrama :') thanks

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi SunAh Kwon. Hidup penuh cabaran. Kdg2 org2 yg mcm tu mmg buat kita sakit hati. tapi kita x prlu bls balik apa yg mereka lakukan. Buang masa. Kalau kita sabar.... kita akan rasa kenikmatan tu nanti. D samping tu kita perlu brdoa... dan kita cari kenalan baru... kita sibukkan diri kita ngan mcm2 perkara. Mreka2 yg jahat kat kita x tntu psl ni biasanya xda kerja nak buat. Tu yg mcm tu.

      Padam
    2. Sy pun ad jugak kwn mcm tu..mmg sy sakit hati ngan dia..selalu kutuk sy dpn2,lps tu minx maaf ngan ckp 'eh,ak gurau je td'..menyampah..kdg2 rasa nk bagi penyepak je ats muka

      Padam
    3. Eeeee.... kalau saya pun sakit hati juga kalau ada kawan mcm tu. Rasa mcm nak kenakan ja balik. Tapi apa2 pun... don't argue with idiots. :-) Waste of time

      Padam
  2. KAU NI BUDAK LAGI. SPM TAK HABIS DAH BERANGAN NK TULIS BLOG. CUBA PERGI BACA BUKU KE POTONG BAWANG KE. KESIAN MAK BAPAK DAPAT ANAK MACAM NI. KALAU 10 ORANG DLM MALAYSIA NI PERANGAI CAM KAU, LAGI2 PERANGAI CAM NAJIB, HANCUR MALAYSIA NI. SEKIAN

    BalasPadam
    Balasan
    1. ngko da kenapa? jeles ke?

      Padam
    2. Laarrr.... sabar.. bulan puasa mcm ni x baik marah2. Kalau x suka prime minister pun... x perlu la mention sini ye

      Padam
  3. Kecewa dengan jibby. Owang len ladi mangsa.

    BalasPadam
  4. Sape yg meroyan tu? Kesian. Datang nk bash org mcm die hebat sangat.
    Sokong sis Yna!

    BalasPadam

Terima kasih!